АНОТАЦІЯ
освітнього компоненту «Теоретико-методологічні проблеми в психології»
освітньо-професійної програми «Психологія»
підготовки здобувачів освітнього ступеня «магістр»
за спеціальністю 053 «Психологія»
Мета освітнього компоненту «Теоретико-методологічні проблеми в психології» полягає у структурно-логічному впорядкуванні й історико-генетичному транспективному розміщенні ключових теоретико-методологічних проблем психології, їх експериментальному і феноменологічному обґрунтуванні..
Програма освітнього компоненту розділена на два змістові модулі:
· Змістовий модуль 1. «Класичний та постнекласичний вектор методології у сучасній психології».
· Змістовий модуль 2. «Методологічні проблеми психології в сучасній науковій рефлексії».
Перший змістовий модуль розкриває зміст основних категорій дисципліни, окреслює її завдання, структуру та місце в системі психологічного знання. У модулі аналізуються методологічні основи природничої та гуманітарної парадигм психології, розглядається структура психології як системи знань у сучасному науковому вимірі, описується категоріальний апарат психологічної науки: базисні і метапсихічні категорії психологічної науки, наводяться основні пояснюючі принципи та їх специфіка у системі психологічних знань, а також представлено основні проблеми психологічної науки.
Другий змістовий модуль спрямований на ознайомлення здобувачів вищої освіти з методологією наукового дослідження в психології, проблематикою методу та методології в психології, структурними компоненти теоретичного пізнання, а також аналізуються багаторівневі концепції методологічного пізнання, конкретні наукові методи психологічних досліджень, проблеми об’єктивних дослідницьких методів у психології.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен демонструвати розуміння:
· суть і структуру психологічних теорій;
· поняття і критерії наукової раціональності та її історичні форми;
· структуру і рівні методологічного знання;
· категоріальний лад сучасної психології;
· провідні тенденції розвитку психологічної науки;
· причини методологічних криз, їх ознаки та шляхи подолання;
· психологічні системи та інтегративні концепції психіки та особистості;
· принципи психологічних досліджень: детермінізму, системності, розвитку, суб’єктності та ін.;
· категоріально-поняттєве дерево психологічної науки;
· персональний внесок видатних учених в розкриття предмету і конструювання методів дослідження психології;
· культурно-історичні і внутрішньонаукові (ідейно-концептуальні) детермінанти розвитку психології;
· критерії наукового психологічного знання та методи його здобування і валідизації;
· інтегративні науково-психологічні персонологічні теорії, методологічні принципи і труднощі міждисциплінарної комунікації;
· ідейно-раціоналістичні засади методологічного синтезу та відомі спроби його реалізації.
· програмовий матеріал, розглянутий на лекційних заняттях й опрацьований самостійно;
· ключові поняття, категорії та методи академічної та практичної психології;
· закономірності й тенденції розвитку психологічної науки в проекції на певні типи раціональності;
· напрями і основні здобутки розвитку вітчизняної психологічної науки в історичному вимірі, а також напрацювання прикарпатських наукових шкіл;
· світовий і міждисциплінарний контекст розвитку психологічної науки;
та бути здатним:
· диференціювати теоретичний, методологічний та парадигмальний аспекти психологічних досліджень;
· моделювати концептуальну основу і методичну базу конкретних психологічних досліджень;
· визначати внутрішні суперечності в логіці теоретичного знання, підбирати адекватний предмету дослідження психологічний інструментарій;
· оперувати методологічними знаннями і застосовувати норми і правила добування і верифікації наукових фактів і закономірностей;
· володіти науковою рефлексією, застосовувати холістичний підхід до вивчення психологічних явищ;
· структурувати теоретико-методологічне знання, володіти навичками його графічного і образно-символічного моделювання;
· здійснювати мисленнєвий експеримент, проектувати власну дослідницько-інтелектуальну діяльність;
· знаходити емпіричні і психопрактичні аналогії прояву ключових психологічних закономірностей;
· оцінити евристичну цінність і методологічну обґрунтованість сучасних наукових пошуків у психологічній царині;
· аргументовано давати оцінку відомим психологічним парадигмам, теоріям, концепціям, методологічним підходам;
· наводити приклади застосування й емпіричної дії вищенаведених конструктів;
· рефлексувати власну науково-пошукову діяльність у форматі дипломної роботи чи магістерської дисертації;
· пов’язувати практичну психологічну діяльність (консультування, соціально-психологічний тренінг, аутопсихотерапія) з теоретико-методологічними засадами психології.
- Викладач: Павелків Віталій