АНОТАЦІЯ
освітнього компоненту «Вікова і соціальна психологія»
освітньо-професійної програми «Середня освіта (Географія)»
підготовки здобувачів освітнього ступеня «бакалавр»
за спеціальністю 014.07 «Середня освіта. Географія»
М е т а курсу «Вікова і соціальна психологія» - забезпечення майбутніх педагогів, теоретичними знаннями з основ вікової та соціальної психології; озброєння студентів знаннями психологічних закономірностей розвитку особистості на різних етапах онтогенезу; здійснення практичної підготовку студентів для роботи з дітьми різних вікових категорій; допомога майбутнім педагогам у виробленні ними наукового світогляду, оволодінні глибокими знаннями про особистість та групи, соціально-психологічні детермінанти їх становлення та розвитку в сучасній соціокультурі.
Програма освітнього компоненту складається із трьох змістових модулів:
Змістовий модуль 1. «Вікова психологія».
Змістовий модуль 2. «Соціальна психологія».
Перший змістовий модуль присвячений висвітленню загальних питань вікової психології, загальних законів і закономірностей розвитку психіки, його сутності та специфіки на рівні організму, індивіду, особистості. Аналізуються різні підходи до визначення причин, умов, рушійних сил та факторів психічного розвитку; вікові етапи розвитку; роль різних видів діяльності і спілкування у психічному розвитку. Також змістовий модуль спрямований на ознайомлення студентів із розвитком психіки у епоху дитинства. Дається характеристика періоду новонародженості, немовлячого та раннього віку; пояснюються основні закономірності розвитку, новоутворення, які співвідносяться з функціями психіки в епоху раннього дитинства. У ході вивчення модуля студенти знайомляться з особливостями розвитку дитини в дошкільний та молодший шкільний вік; висвітлюються загальні тенденції психічного розвитку дітей, психологічні особливості їх особистісної та пізнавальної сфери, досягнення дитини до кінця дошкільного періоду, сутність шкільної зрілості та психологічна готовність дитини до навчання в школі. Програма передбачає аналіз нової соціальної ситуації розвитку дитини; вплив навчальної діяльності на інтелектуальний, поведінковий, особистісний розвиток учня; розкривається загальна лінія формування особистості молодшого школяра; виокремлюються основні новоутворення віку. Також охоплено коло питань, пов’язаних із особливостями психічного розвитку у епоху підлітковості, юності та зрілості. Дається загальна характеристика соціальної ситуації розвитку та центральних новоутворень підліткового періоду. Висвітлюються проблеми та протиріччя особистісного становлення у цей віковий період. Розкриваються особливості психічного розвитку в юнацькому віці. Аналізуються нові вимоги до інтелекту школяра, соціально-психологічні умови формування особистості юнака, психологічні особливості вибору професії. Програма передбачає розкриття загальних тенденцій, закономірностей та динаміки психічного розвитку дорослої людини, її потенційних можливостей до глибокої старості.
Другий змістовий модуль присвячений висвітленню загальних питань соціальної психології; структури соціальної психології; основних методів соціально-психологічного дослідження. У модулі передбачено вивчення проблеми особистості з погляду соціальної психології, питання соціалізації та її механізмів; поняття соціальної установки (атитюду); проблеми «Я» у структурі особистості; питання статусно-рольових характеристик особистості. Також змістовий модуль спрямований на ознайомлення здобувачів освіти із соціально-психологічними закономірностями процесу спілкування. Дається характеристика перцептивної сторони спілкування, механізмів взаєморозуміння та сприймання; поняття інтеракції та стратегій міжособистісного впливу. Зміст модуля передбачає ознайомлення здобувачів освіти із поняттям групи як основного інституту соціалізації; основними ознаками малої соціальної групи; особливостями групової динаміки та групових процесів; стадії розвитку групи; проблеми лідерства. У модулі передбачено вивчення психологічних характеристик великих соціальних груп; поняття про стихійні групи та масові явища.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен демонструвати розуміння:
- загальних закономірностей розвитку психіки людини: умов, чинників, рушійних сил; особливостей пізнавальних процесів, емоційно-вольової, мотиваційної сфер, індивідуальнопсихологічних характеристик людей різного віку;
- соціально-психологічних проблеми особистості;
- природи і специфіки проблем спілкування та міжособистісної взаємодії людей;
- соціально-психологічних особливостей груп і масових явищ;
та бути здатним:
- застосовувати отримані знання з вікової психології для організації діяльності і спілкування особистості в різні вікові періоди, для створення умов, що сприяють конструктивному психічному розвитку людини;
- враховувати в навчально-виховному процесі сензитивні періоди розвитку людини;
- враховувати вікові особливості дитини в психолого-педагогічній роботі;
- аналізувати витоки психологічних проблем індивіда в його онтогенезі;
- усвідомлювати соціально-психологічні проблеми особистості, її соціалізації, активізувати особистісний та творчий потенціал;
- використовувати прийоми і способи вербальної і невербальної комунікації для успішної взаємодії з людьми;
- проявляти уміння аналізувати внутрішньогрупові і міжгрупові відносини, соціально-психологічні явища у соціальних групах.
- Teacher: Лариса Кулакова